On n'a jamais fini d'apprendre de la montagne

Tossal de la Creu

11 km
658 m.
448 m.
540 m.
Punt de sortida: Presa del Duc, prop de Torà.
Punt d'arribada: Presa del Duc, prop de Torà.
Cims assolits: Tossal de la Creu, de 658 m.
Grau de dificultat: Fàcil
Expedició: Xavier i Albert
Durada total: 3 hores 2 minut
Temps en moviment: 2 hores 28 minuts
Data: 12/11/2022
MAPA I PERFIL
Powered by Wikiloc
CRÒNICA DE LA RUTA

Des de Torà, prenem la carretera LV-3005a i a un parell de km. deixem el cotxe. Allí mateix surt el camí que ens ha de portar a l’objectiu d’avui: el Tossal de la Creu.

Avui l’expedició la formem el Xavier i l’Albert. El camí d’inici és un sender marcat que planeja en el primer tram.

El Xavier i l’Albert (sembla que el Xavier encara dorm)
El sender a seguir
A primera hora fa una mica de fresca

Quan encara no portem ni un km de ruta, comencem a pujar d’una forma més pronunciada havent de fer petites grimpades en algun tram rocallós. Res que no es pugui salvar fàcilment.

Vinga Albert, que ja ho tens!

Arribem a Cal Verdaguer on som rebuts per tres gossos amb posat no gaire amistós. Afortunadament, el fet de no estar lligats ja indica que no s’abraonaran sobre ningú, tot i que són ben sorollosos. Des de Cal Verdaguer ja no anem per cap sender, sinó que ho fem per pista durant força estona.

Cal Verdaguer

En el primer encreuament que trobem des de Cal Verdaguer, seguim la nostra pista i no la deixem en una lleugera davallada imperceptible fins arribar al cap de pocs metres a una bifurcació en què agafem el camí de l’esquerra. Tot transcorre plàcidament i ja veiem a l’horitzó el Tossal al qual van dirigides les nostres passes.

Desviació a l’esquerra
Al fons a l’esquerra es veu el Soler, mas des del qual comença la pujada al Tossal. S’aprecia el Tossal Sud (esquerra) i a la dreta del tot la punta que correspon al Tossal de la Creu.

En arribar al Collet, prenem la desviació a l’esquerra en una pista que té una senyalització de camí tancat i un pas amb cadena. La pista és molt terrosa i transcorre entre camps de conreu.

Trencall a l’esquerra ben pronunciat
El cadenat no es veu, però s’intueix.
Camp de conreu
L’Albert a punt d’agafar la desviació a la dreta

En abandonar la pista, voregem els camps de conreu per no passar-hi pel mig i trepitjar la terra sembrada. Passem per un rec eixut en un tram de recorregut curt i poc clar per acabar sortint de nou a una altra pista que ens porta fins al Soler.

No en vam trobar ni un de comestible!
Més camps de conreu
Vistes del Soler

Camí del Soler passem per un camp d’oliveres i de seguida, a l’alçada de la Masia, abandonem la pista per endinsar-nos a l’esquerra per un sender al qual haurem de parar força atenció a les fites que no sempre trobem. Ara ja toca pujar tota l’estona fins arribar al Tossal de la Creu. Mentre pugem ens anem aturant per capturar instantànies de les vistes que se’ns ofereix.

Oliveres
Hem de tirar per aquí!
Algun tros divertit!
Vistes de la plana

A dalt, ja en el Tossal, podem triar fer-nos la foto en dos punts: la Creu o el punt geodèsic. Triem la Creu per oficialitzar el cim, tot i que no és el punt més àlgid. Com que el temps és bo i hi ha zones de sol i d’ombra, aprofitem per esmorzar una mica.

Hem fet el cim! Tossal de la Creu, 658 m.
L’Albert en ple ritual (1)
Ritual del Xavier (2)
Realment aquest és el punt més àlgid, on hi ha el punt geodèsic

La davallada des del cim no està gens clara. Seguim necessitant de les fites que ens han de guiar, tot i que no sempre les trobem i anem improvisant, una mica en funció del que ens guia el track que tenim descarregat. És el tram més empinat de tot el recorregut.

Queda clar on està la fita, oi?

Aviat arribem a un camp de conreu on agafarem una pista direcció a la casa de les Freixes. La baixada encara es fa evident, però es va suavitzant.

Camps de conreu
Les Freixes

Durant molta estona anem per pista, passant per Cal Millet fins que topem amb la carretera on hem deixat el cotxe. A l’alçada de Cal Millet, poc abans, passem per la instal·lació d’unes plaques fotovoltaiques que deuen donar cobertura energètica a tota la granja. Just després d’abandonar-la, a la vora de la pista hi ha unes quantes magranes que donaria gust agafar-les, doncs estan prou vermelles com per interpretar que possiblement tinguin la suficient maduresa com per assaborir-les amb molt de gust.

Magranes!!
Preludi abans no arribar a la carretera
La carretera

En ingressar a la carretera iniciem la darrera part de l’excursió, tot i que ens esperen un parell de curiositats. Per un costat, només entrar en la carretera hi ha una creu de pedra que, per la forma o està posada, sembla que sigui una font. No ens hi apropem, però si no ho és podria haver-ho estat sobretot perquè està en el Torrent de Fontanet.

La Creu de pedra

Més endavant, hi ha una làpida a peu de carretera que crida (i molt) l’atenció. Després hem sabut que correspon a una senyora que va perdre la vida atropellada per l’autobús de línia de Solsona a Torà el 1933.

Làpida a peu de carretera

Per últim, passem pel Molí de Fontanet i pocs metres més endavant arribem on hem deixat el cotxe i finalitzem la ruta d’avui.

El molí de Fontanet

Aprofitant que estem prop de Ponts, ens hi desplaçarem per menjar-nos la millor cansalada de la noguera al Bar-Restaurant la Brasa… però això ja no és de l’excursió.