mapa i perfil

perfilpicomoro

ENLLAÇ DE LA RUTA A WIKILOC

CRÒNICA DE LA RUTA

Arriscant amb el temps, finalment decidim pujar a Pico Moro després de les pluges nocturnes. Sabem que les prediccions no són massa bones, però sembla que el dia desperta sense gaire núvols… així que cap amunt!

Ben d’hora, agafem la carretera N-621 direcció Riaño i a l’alçada de Santa Olaja de la Varga girem per agafar una carretera local. Les indicacions per agafar la carretera adrecen a Ocejo, poble al que no s’hi arriba. A Santa Olaja i sense entrar en el poble, passem per un túnel ben estret i seguim la carretera fins que trobem  una tanca a mà esquerra. Just a la dreta de la carretera hi  ha un espai per deixar el cotxe.

Tanca que inicia la ruta

Des d’un bon inici es va guanyant alçada per una pista ampla en què, de moment, encara no es veu el nostre objectiu. El terra és moll i el cel encapotat. Tot i així, seguim endavant.

Al fons, el Castillón de perfil

Arribem a unes quadres on el camí fa un revolt i zigzagueja una mica abans d’agafar definitivament la ruta que ha de vorejar el Castillón, massís espectacular que alberga una reunió de voltors que aixequen el vol així que denoten la nostra presència.

Estables de bestiar
El camí, encara ample, va estrenyint-se i perdent la categoria de pista

Detalls de la natura
Som davant de la paret del Castillón

El camí deixa pas a un pla pratenc anomenat el “prado de Santa Maria”. No fa gaire, per on passem ara nosaltres hi van estar els senglars.

Una font seca s’amaga entre les formes de la natura.

Font que no raja

El cel no acaba d’asserenar-se, però tampoc amenaça amb pluja. Una mirada enrere ens ofereix una vista del que hem caminat i del Castillón.

El Castillón amb la seva forma curiosa

Va, que de tant bonic que és el Castillón, farem la presentació de l’expedició d’avui:

D'esquerra a dreta, l'Albert, el David i el Pablo, el mestre.
D’esquerra a dreta, l’Albert, el David i el Pablo, el mestre.

Amb el Castillón a les nostres esquenes, de front ja tenim l’objectiu a la vista: Pico Moro, amb els seus dos cims. Amb aquesta vista, el primer sembla més alt, però són gairebé iguals, tot i que el segon fins i tot té una vintena de metres més que el primer.

Pico Moro al fons

L’aproximació cap al cim transcorre per prades fins arribar a la zona més rocosa que representa la falda del cim. Els animals es neguitegen amb la nostra presència, com el cas d’uns cavalls que estaven especialment alerta perquè entre ells i la seva cria passàvem nosaltres.

A mesura que ens endinsem en el Collado Genciana per assolir el Pico Moro, anem deixant enrere la Peña Quebrada, d’esplèndida bellesa pel prat que precisament la trenca.

Peña Quebrada
... ara un xic més lluny
… ara un xic més lluny

En plena ascensió i grimpada per les roques de Pico Moro observem com la boira comença a menjar-se la muntanya. Ara està lluny, però en pocs minuts ens pot abraçar amb la immensitat de la seva manta freda i humida.

La boira fa acte de presència

Un àliga sobrevola Pico Moro sota l’amenaça del núvols. La boira no és problema si no ve acompanyada de pluja que, toquem fusta, tot sembla indicar que no.

Ja queda poc, però vet aquí que mentre el Pablo assenyala ja el cim, la boira acaba atrapant-nos i embolcallant-nos.

La boira ja ens ha atrapat

Mentre pugem som plenament conscients que avui no veurem cap paisatge. Tenim el cim a tocar, tant a prop com tan lluny de veure les muntanyes i valls que el rodegen.

El cim de Pico Moro a la vista, tot i la boira

Tot i així, arribem al cim. Valorem passar al segon cogulló però ho descartem perquè no s’hi veu un borrall i hi ha un pas una mica delicat. Ho deixem per a una altra ocasió.

Hem fet el cim! Pico Moro sud, de 1779 m.

Normalment, així que s’arriba a un cim si el vent ho permet, és el moment de fer una pausa, menjar l’entrepà i contemplar tot el que t’envolta. Avui, però, el més assenyat és baixar i buscar un lloc més arrecerat per esmorzar. Així, doncs, tot seguit iniciem el descens.

El David, assegurant-se bé on col·loca mans i peus
El Pablo obrint camí entre l'espessor de la boira
El Pablo obrint camí entre l’espessor de la boira

La boira no permet veure les referències, però entre el gps i el Pablo que coneix bé el terreny anem descendint. Anem trobant les referències i roques que s’aguanten capriciosament.

La Roca Rara, així l'ha batejada el Pablo i així la describim
La Roca Rara, així l’ha batejada el Pablo i així la describim
Aquesta roca vertical i gairebé autònoma m'enamora amb la seva gosadia
Aquesta roca vertical i gairebé autònoma m’enamora amb la seva gosadia
Una altra referència que ens assegura que anem pel bon camí

Entre el descens i l’estona que hem estat esmorzant, la boira s’ha dissipat. Fa una mica de ràbia, que ja ens ha agafat just en la pujada i en la baixada del cim. Clar que, segons es miri, també es pot dir que no ens ha plogut i, per tant, hem estat afortunats.

Tornem sobre les nostres passes ara amb Peña Quebrada de front.

La claror torna a regnar al Collado Genciana

Si mirem enrere, Pico Moro es torna a mostrar poderós i gairebé totalment lliure de núvols. Sembla que s’estigui rient de nosaltres.

I també es torna a veure Pico Moro

Els cavalls ara estan més junts,  i les vaques a pocs metres d’ells, en perfecta harmonia.

Tornem a passar per les quadres de bestiar, ara més il·luminades pels tímids rajos del sol.

Les quadres del bestiar

De seguida arribem al cotxe i donem per finalitzada la ruta.