Mapa i perfil

perfilmontclar

ENLLAÇ DE LA RUTA A WIKILOC

CRÒNICA DE LA RUTA

La ruta proposada avui visita la comarca de la Conca de Barberà, una zona que encara no havia trepitjat per fer cap cim. Després d’un llarg període d’inactivitat muntanyenca volia començar amb una excursió moderada, però que m’ocupés tot el matí.

Deixo el cotxe a l’entrada de Biure, tot just en la primera casa, al costat d’un mapa de zona. Agafo el carrer i enfilo cap a munt encara per carrers asfaltats que aviat deixo per caminar per pista ampla. Abans de deixar el poble, passo pel costat del Castell de Biure.

El Castell de Montclar
Pista ampla per començar.

Avui estreno GPS, concretament vaig amb un Garmin Oregon 650 i estic com un nen amb sabates noves. De fet, pago la novatada, ja que no sé què he tocat que justament en la primera cruïlla me n’adono que des del cotxe fins aquest punt tinc una línia recta marcada. En el mapa es pot comprovar la badada, però qui hagi de seguir aquest track només ha de fixar-se en el recorregut final de tornada que passa pel mateix lloc. Com deia, en aquesta primera decisió cal prendre la pista de la dreta. El Castell i el cim del Montclar m’estan esperant.

El cim, una mica lluny, encara.

Poc després s’abandona la pista i es penetra al bosc a través d’un corriol. Alguns arbres s’intueixen que s’han caigut, probablement a causa del temporal de neu d’aquest hivern, però ja hi ha senyals d’haver netejat la zona i el camí transcorre sense problemes.

La pujada per un corriol.

El que al principi era un ascens tranquil, sense massa desnivell, a partir d’agafar el corriol i caminar una estona es percep ja com una pujada important, d’aquelles que fan esbufegar i posar-te a prova. La veritat és que trobava a faltar aquesta sensació, tot i que quan hi ets tens ganes que passi ràpid.

De vegades es fa ben costerut, sobre tot a mesura que s'arriba a dalt.
De vegades es fa ben costerut, sobre tot a mesura que s’arriba a dalt.

Un cop a dalt, els arbres deixen pas als matolls i arbusts en una carena gairebé pelada que ha de portar cap a l’objectiu del cim.

A la vista, les ruïnes del Castell.
S’acaba l’ascens.

A dalt hi bufa un vent de collons, amb perdó, que desllueix una mica el dia esplèndid que fa. Una mirada a la plana i als indrets més llunyans de ponent és suficient per comprovar com es treu rendiment d’aquest fenomen meteorològic.

La força eòlica ha de ser un recurs energètic ben aprofitable en aquest indret.

De seguida topo amb les indicacions del camí a seguir iniciant un suau descens.

Cap al Montclar!

La vista de les ruïnes de Sant Miquel de Montclar són ja a tocar i en poques passes hi arribaré.

El vent en aquesta part de la muntanya arriba fins i tot a ser desagradable. He de suposar que a Sant Miquel de Montclar hi onejava una estelada per les restes que en queden. De fet, es pot dir que hi ha ruïnes del que fou un Castell i ruïnes del que fou un estendard.

El que algun dia havia estat una estelada...
El que algun dia havia estat una estelada…

Una de les parts interessants de les excursions i que sempre agraeixo són les petites ermites que s’hi solen trobar. La de Sant Miquel té la porta oberta i permet veure-hi l’interior, on admiro les voltes de creueria modestes fetes en la seva restauració.

Petita nau amb voltes de creueria..
Les ruïnes del Castell

En deixar Sant Miquel només calen uns minuts per arribar al cim del Montclar, de 948 m. d’altitud.

El Montclar i al fons Sant Miquel.
He fet el cim! El Montclar, de 942 m.
He fet el cim! El Montclar, de 948 m.

En el punt més àlgid sempre cal mirar l’horitzó, contemplar els punts llunyans des del privilegi de l’alçada, del balcó de qualsevol cim. I és clar, respectar i beure de la bellesa del paisatge que se t’obre als ulls i que es mostra nu i feréstec al mateix temps.

La plana verda (no tan plana)
Ara tocarà baixar per aquí.
Vistes de la serra de Comaverd

La represa és, com no, en descens i en direcció a Pontils per un corriol que de tant en tant fa alguna ziga-zaga. A meitat del descens, s’arriba a una pista ampla que ja no deixarem fins travessar la carretera.

Aquest camí indica que la baixada ha arribat al seu punt final.

Poc després d’agafar aquesta pista hi ha un senyal de direccions que ens permet anar a Pontils, també per pista ampla, coincidint amb el GR7. Jo no he agafat aquesta opció, sinó que continuo per la dreta vorejant el bosc que hi ha a la dreta de la Rasa de la Coma.

No fer cas de la indicació a Pontil pel GR7

El paisatge canvia completament. El camí respecta prats d’estores verdes i els delimita per tal de no travessar-los.

Venen ganes de gitar-s'hi!
Venen ganes de gitar-s’hi!
Grans extensions que mai s'acaben!
Grans extensions que mai s’acaben!

De la plana estant, amb la verdor que emana del terra, la mirada hipnòtica s’erigeix per sucumbir a l’alçada del cim i l’ermita ja gairebé imperceptibles. No fa pas gaires minuts era allà dalt.

Malgrat la distància visual, el temps recorregut no és tant des que hi era.

El camí, com apuntava, recorre un tram de carretera d’uns 300 metres. No és massa i de seguida hi ha el desviament a l’esquerra que retorna a pista ampla. Un cop a la pista, es torna a agafar el camí de l’esquerra per vorejar el bosc. El paisatge en aquest tram més pla no canvia, tot i que a poc a poc es va agafant una mica d’alçada.

El paisatge varia poc.
Ara, amb una mica més d'alçada assolida, es divisa el cim fet i la carretera travessada.
Ara, amb una mica més d’alçada assolida, es divisa el cim fet i la carretera travessada.

Ara el camí es converteix en una passejada plaent i sense cap dificultat que aprofito per fer un mos sense aturar-me. A l’esquerra la pineda mostra alguns nius incipients de processionària, i a la dreta els camps de terrasses verdes es condicionen per mantenir el nivell mentre el davalla amb la suavitat del seu tacte.

Terrasses de borrissol un xic crescut. Una meravella.

L’arribada a Pontils es fa amb el quefers de la seva gent, des del pagès que procura pels ametllers en flors fins a la dona que avui aprofita per pintar la façana. També saludo el jaio amb gorra i bastó que recorre pausadament els pocs carrers de la població.

Pontils a la vista.
La bellesa dels arbres en flor només pot ser superada per l'ofrena del seu fruit.
La bellesa dels arbres en flor només pot ser superada per l’ofrena del seu fruit.
Curiosa imatge la del fons, on sembla que la muntanya s'esquerdi.
Curiosa imatge la del fons, on sembla que la muntanya s’esquerdi.

Dintre de la població, em sorprèn el nom de la plaça i em deixo embadalir per la quietud dels racons, només interrompuda pel soroll alegre de la quitxalla jugant. Sí, també hi ha quitxalla!

Tota una dedicatòria... i potser un anhel!
Tota una dedicatòria… i potser un anhel!

A punt d’abandonar Pontils, faig un darrer cop d’ull a la seva església.

L'església de Santa Maria de Pontils.
L’església de Santa Maria de Pontils.

Per sortir de Pontils cal passar pel davant de la darrera casa girant a l’esquerra, per després seguir un corriol que anirà seguint el Torrent de Biure en un tram que planeja.

Corriol que s'agafa en la sortida de Pontils.
Corriol que s’agafa en la sortida de Pontils.
Les aigües juganeres del torrent de Biure al seu pas a prop de Pontils.

Aproximadament després d’un kilòmetre des de Pontils, hi ha un tancat que cal salvar.

Tancat de filferro.

En un darrer salt deixem el caminoi que acompanya el torrent i s’agafa una pista ampla que està just seguint tot recte. Una mica més endavant, abandono la pista i la canvio per una altra que torça a l’esquerra i  que poc després deixo per seguir per un camí d’herba que esdevé un corriol estret, just en el moment en què comença l’ascens.

Cal un bon salt per salvar aquestes aigües.
Cal un petit salt per salvar aquestes aigües.
Desviament cap al camí de l'esquerra.
Desviament cap al camí de l’esquerra.

Durant aquest trajecte la bellesa del paisatge, amb els cim al fons, contrasta amb línia elèctrica que travessa la muntanya. El camí, lamentablement, segueix bona part d’aquesta instal·lació fins que s’inicia el descens.

Ja torno a veure el Montclar. Això només pot indicar que estic completant la volta.

Ja no queda gaire fins arribar al punt inicial. Abans d’arribar a Biure enllaço una altra vegada amb el camí pel qual he iniciat la ruta. I un cop a Biure, torna a rebre’m el seu Castell.

Camp sembrat
El Castell em desitjava bona ruta... i ara em saluda a la tornada.
El Castell de Biure em desitjava bona ruta… i ara em saluda a la tornada.
Majestuós, una joia més del país que completa una bona ruta.