mapa i perfil

PerfilLasPintas

ENLLAÇ DE LA RUTA A WIKILOC

crònica de la ruta

Matí fresquet i bona companyia per explorar noves muntanyes per a mi. L’expedició compta avui amb un nen de 12, en Miguel, que a poc a poc va ensenyar-nos a tothom que l’edat no ha de ser problema per rutes exigents. Aquesta ho és, però encara no ho sé.

Les dues Ana en primer terma, la Yolanda, el Miguel i el Marcos comandant l'expedició.
Les dues Ana en primer terme, la Yolanda, el Miguel i el Marcos comandant l’expedició.

L’excursió parteix del poble de Las Salas i té com a objectiu arribar a la muntanya de Las Pintas, un massís que té tres pics alineats i que, per motius de temps, n’hem d’escollir un. El més alt és el que veiem a mà esquerra, que li diuen la Pico Salamón. Som-hi!

Las Pintas. Nosaltres intentarem assolir la de l'esquerra, la de més alçada.
Las Pintas. Nosaltres intentarem assolir la de l’esquerra, la de més alçada.
L'Ana Lavín, l'Ana i l'Albert. Al fons, l'escenari perfecte!
L’Ana Lavín, l’Ana i l’Albert. Al fons, l’escenari perfecte!

A poc més d’un kilòmetre passem un tancat, i abans d’arribar al segon trobem un abeurador amb possibilitat de aprovisionar-nos d’aigua, si no en tenim, és clar.

La principal característica d’aquesta muntanya és que és força escarpada i de seguida desapareix la vegetació. És a dir, que és de pura pedra. Per seguir el camí hem d’anar amb compte de no perdre les fites que el marquen.

Travessant la vegetació que ben aviat desapareixerà.

A la nostra esquena tenim aquesta altra magnífica imatge, en la que també es pot apreciar com la vegetació cedeix a la pedra així que arriba l’alçada.

Mentre pugem donem l'esquena a altres muntanyes.
Mentre pugem donem l’esquena a altres muntanyes.

Però el nostre objectiu és davant nostre, amagat darrera d’un núvol passatger. Uf! Vinga, amunt!

Pedra blanca.

Abans d’encarar definitivament la pujada, ens topem amb el que sembla una entrada a una mina… i més pedra.

Entrada a una mina... o això sembla.
Entrada a una mina… o això sembla.
Potser és el darrer pla.

Jo no sóc partidari de portar bastons per caminar, però la resta dels expedicionaris en porta tothom. Tot i que l’esforç es reparteix millor entre les cames i els braços crec que avui, pel tipus de terreny, potser faran més nosa que servei.

L'Ana, la Yolanda, el Miguel i l'Ana.
L’Ana, la Yolanda, el Miguel i l’Ana.

Després d’una estona d’ascens, paga la pena girar-se d’esquena per observar què es veu des de l’interior de la canal.

Amunt!
Superarem aquesta alçada.

Ja estem agafant prou alçada com per veure el mar de muntanyes que estem superant.

Onades que no són d'aigua.
Onades que no són d’aigua.

Fins i tot, comencem a entreveure ja algun racó de l’estany de Riaño.

L'Ana puja amb l'aigua de l'estany de Riaño que apareix tímidament.
L’Ana puja amb l’aigua de l’estany de Riaño que apareix tímidament.

Com era d’esperar, ara els bastons ja molesten més que no pas ajuden. La meva motxilla porta de tot, fins i tot els bastons de l’Ana. Au, amunt!

El temps comença a canviar.
L'Albert aprofita per retratar les Ana.
L’Albert aprofita per retratar les Ana.

El fet d’anar pujant amb un desnivell notable, fa que anem mirant el terra, sobretot per mirar de col·locar bé els peus en un terreny tant irregular. Entre la poca vegetació que hi ha, qualsevol color una mica cridaner ressalta entre la blancor de la pedra. Vet aquí quin animaló!

Bonic animaló.
Bonica combinació de colors.

Les imatges cada vegada són més impressionants. A sota, bona part de les muntanyes, però mai arribarem a tenir una perspectiva com el voltor que ens sobrevola.

El vol llunyà del voltor.

Sense paraules per a la propera imatge. A la dreta, el blau de l’estany.

La Yolanda i el Miguel embadaleixen amb l’espectacle de la natura, mentre tots ens prenem un descans per recuperar-nos una mica. Ja queda poc, però.

El balcó de la natura.

En un replà ja gairebé a dalt de tot intento fer una foto de tot el grup… però no queda bé. Com que és l’única en què hi sortim tothom la publico, malgrat tot.

El Marcos, l'Albert, l'Ana, l'Ana Lavín, el Miguel i la Yolanda.
El Marcos, l’Albert, l’Ana, l’Ana Lavín, el Miguel i la Yolanda.

En aquest mateix descans, no em puc resistir de retratar-me amb l’Ana davant d’un escenari inigualable. Darrera nostre, l’estany de Riaño i el poble del qual rep el nom. Aquest poble és el nou Riaño, ja que el vell es troba sota l’embassament, com passa igual amb Mequinensa i l’embassament de Riba-Roja.

L'estany i Riaño al fons.
L’estany i Riaño al fons.

Davant mateix de nosaltres, hi ha Pico Yordas, un objectiu que tenia previst per a aquest estiu, tot i que el deixarem per a una altra ocasió perquè amb aquesta excursió he superat les expectatives.

Pico Yordas.

Ara sí, el darrer obstacle per coronar el cim que ens proposem.

Trams en els que cal grimpar una mica.

Des d’aquesta perspectiva encara es veu millor el poble de Riaño i el paratge que l’envolta.

Des del cim, les vistes són encara més espectaculars.

A dalt de tot, un núvol ens amaga el sol, i el vent fa acte de presència de forma suau, tot s’ha de dir. És obligat abrigar-se.

Hem fet el cim!
Ho hem aconseguit!

Res no pot suplir la presència “in situ” i cap imatge podrà mai descriure o mostrar les vistes de les que som testimonis privilegiats, però en l’intent d’aproximar-s’hi, l’Ana va fer una panoràmica de 360º.

En aquests moments, silenciaré la crònica només per mostrar algunes captures des del cim. Ah! Tampoc obviarem la verge de torn!

Foto 28

Arriba el moment en què hem de començar el descens. El sol torna a sortir, l’esforç és continu, sobretot per la tensió que comporta el fet de baixar per llocs tant verticals, on un pas en fals pot representar un veritable mal de cap. La baixada la vam dur a terme per espais amb perill real, fins i tot amb algun pas compromès. Tot i així, cal dir que el calçat s’adhereix molt bé a la pedra i la sensació de seguretat ens reconforta notablement.

La baixada tampoc és fàcil...
La baixada tampoc és fàcil…
Els darrers de la colla.

La baixada castiga molt les articulacions i després de tanta estona ens cal un descans. Sembla que ja tenim la major part de la feina feta… però no! Encara resta seguir baixant una mica més!

Tot el que hem baixat. Impressiona des d'aquí sota.
Tot el que hem baixat. Impressiona des d’aquí sota.

Per fi arribem a terreny ben pla. El Marcos i la Yolanda han estat uns bons guies, els quals desprenen seguretat per tot arreu. El Marcos més cautelós i la Yolanda més llençada es complementen a la perfecció. L’Ana va estar pendent de nosaltres dos (la meva Ana i jo) que, com a novells, vam fer durar una mica més del compte l’excursió. A tots ells els estic molt agraït i m’encantarà formar part d’una futura expedició allà on em vulguin portar.

Alienes a tot el que hem viscut avui, allà estan elles calmades i tranquil·les gaudint de l’escalforeta del sol en un dia a voltes frescot.

Què deuen pensar de nosaltres?